Algemeen : 27 juni 2000 Reclame van verzekeraars vaak 'dramatisch slecht'
DEN HAAG - Vrijwel alle Nederlandse verzekeraars zondigen tegen de Code Rendement & Risico. Dat blijkt uit het eerste jaarverslag van de commissie die de naleving van deze code controleert.
Voorzitter H.J. Neeleman van de toetsingscommissie noemde de reclame-uitingen van verzekeraars de eerste helft van vorig jaar 'onaanvaardbaar' en 'dramatisch slecht' sommige verzekeraars gingen slechts op details in de fout, terwijl andere onvoldoende duidelijk maakten dat het ging om beleggingen met de nodige onzekerheden. 'De tweede helft van het jaar zagen we een duidelijke verbetering op-treden', aldus Neeleman. Hieraan gingen soms 'stroperige' briefwisselingen vooraf die vier tot negen maanden in beslag namen.
De commissie heeft gekeken of de advertenties, folders, offertes, radio- en tv-reclame van 44 levensverzekeraars voldeden aan de Code Rendement & Risico uit 1998. Het Verbond van Verzekeraars had deze in overleg met de Consumentenbond. Met deze vorm van zelfregulering wil het verbond wetgeving op dit punt voorkomen.
Doel van de code was de informatie over levensverzekeringen met een beleggingscomponent zo te presenteren dat consumenten de producten met elkaar konden vergelijken. Volgens de Consumentenbond is dat nog steeds nauwelijks mogelijk. 'Publiceer de namen van de verzekeraars die niet voldoen aan de code.
De commissie heeft nu te weinig verschillende sanctiemogelijkheden', zegt directeur Felix Cohen van de Consumentenbond. 'Nu weet de klant niet op welke informatie hij kan vertrouwen.' Het Verbond van Verzekeraars voelt hier weinig voor. 'Het is lastig te bepalen wanneer de commissie tot zo'n zware sanctie moet overgaan', zegt Verbondsdirecteur E.J. Fischer. Hij.sluit echter niet uit dat verzekeraars die zich wel netjes aan de code houden ook zullen aandringen op het noemen van de overtreders.
Beide partijen pleiten voor verdere aanscherping van de code.(FD)