Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 23 juni 2000 Netelenbos bereid knelpunten loodswezen weg te werken

DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat is bereid de financiële tekorten van kleine havens als Den Helder in het uiterste geval bij te spijkeren. Ook wil ze met het Loodswezen over diverse knelpunten nader overleg voeren, zoals over de pensioenregeling.

Dat bleek gisteren in het overleg met de Tweede Kamer, waar ze de scherpste kantjes van haar liberaliseringplannen voor het loodswezen afhaalde. Wel houdt ze vast aan haar plan om de verplichte loods voor schepen van 60 tot 100 meter af te schaffen.

De Tweede Kamer maakte zich gisteren grote zorgen over de positie van de loodsen in de kleine havens Den Helder, Delfzijl en Harlingen. In de haven van Den Helder heeft circa tachtig procent van de schepen een lengte tussen de 60 en 100 meter. Als de loodsplicht voor deze schepen vervalt, valt ook een groot deel van de werkgelegenheid voor de loodsdienst in Den Helder weg.

Toch richtten de fracties hun pijlen zozeer niet op de versoepeling van de loodsplicht, maar op de plannen voor regionalisering en marktwerking. De loodsdienst in Den Helder wordt tot nu toe bijgespijkerd door de haven van IJmuiden. Door de liberalisering moeten de havens hun eigen broek op gaan houden. Maar volgens de meeste fracties is het onmogelijk om in de kleine havens marktwerking in te voeren, omdat de schaal daarvoor veel te klein is.

Netelenbos is echter niet bereid om de marktwerking in het loodswezen nog ter discussie te stellen. De liberalisering is volgens haar namelijk noodzakelijk om de internationale concurrentiepositie van Rotterdam te versterken. Wel erkende Netelenbos dat er extra aandacht moet komen voor de positie van de kleine havens.

Welke maatregelen daarvoor nodig zijn, kon ze nog niet zeggen. "Een 24- uursbezetting is niet per se nodig. Misschien moeten we loodsen invliegen. De havens moeten wel eerst zelf proberen zo efficiënt mogelijk met de kosten om te gaan."

De loodsen maakten zich grote zorgen dat hun prepensioenen in gevaar zouden komen als gevolg van de liberalisering. Ook op dit punt toonde Netelenbos zich bereid om bij te springen, als andere mogelijkheden uitgeput zijn. Bovendien wil ze flexibel omgaan met de overgangstermijn voor de liberalisering, die in principe vastgesteld is op vier jaar.

De Tweede Kamer is blij met de toezeggingen. Hetzelfde geldt voor het Loodswezen. "We zijn verheugd dat we eindelijk met de minister aan tafel mogen om gezamenlijk te overleggen over oplossingen", aldus voorzitter R. van Gooswilligen. "Het invliegen van loodsen is een aardige gedachte. We hebben nu de gezamenlijke verantwoordelijkheid om te zorgen dat ook de loodsdiensten in de kleine havens tot stand blijven."(NHD)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variërend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl